Miasto

Rada Miasta: obrady Komisji Oświaty, Wychowania, Sportu i Turystyki

Please enable the breadcrumb option to use this shortcode!

print

W poniedziałek, 23 marca od godz. 9.00 obradowała Komisja Oświaty, Wychowania, Sportu i Turystyki.

Głównym tematem obrad Komisji była analiza nauczania indywidualnego w bocheńskich szkołach podstawowych i gimnazjach – podstawa prawna oraz skala potrzeb w mieście Bochnia w porównaniu ze średnią krajową. Dane przedstawione na posiedzeniu wskazują na duży wzrost uczniów objętych nauczaniem indywidualnym, zarówno w skali kraju jak i Bochni, na przestrzeni ostatnich kilku lat.

W posiedzeniu uczestniczyli dyrektorzy placówek oświatowych oraz przedstawiciele Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Podczas analizy sytuacji w poszczególnych szkołach podstawowych i gimnazjach, przedstawiano bardzo podobne wnioski, co do przyczyn dużego wzrostu liczby uczniów objętych indywidualnym programem nauczania. Najważniejsze z nich to:
– szereg niedopracowanych reform oświatowych zarówno dotyczących powołania gimnazjów, jak i masowym zamykaniem szkół zawodowych,
– tzw. „bezstresowe” wychowywanie dzieci i młodzieży,
– brak odpowiedniej opieki medycznej, brak dostępu do psychiatry na terenie miasta,
– szkodliwy wpływ internetu, szczególnie gier, jak również innych technologii (telefony komórkowe), powodujących wyobcowanie i osamotnienie,
– słaby lub nie istniejący kontakt, brak rozmów pomiędzy dziećmi i rodzicami.

Wskazano również na brak dostępu do dokumentacji danego ucznia, co powoduje problemy z ustaleniem indywidualnego toku nauczania.

Jako największy problem występujący w ostatnich latach, wskazano bardzo duży wzrost uczniów, nie umiejących dostosować się do grupy, cierpiących na różne stany lękowe, czy depresje. Dyskutowano również nad kierowaniem do szkół dzieci w wieku 6 lat, wskazując na dużą różnicę pomiędzy 6-cio a 7-mio latkami uczącymi się razem. W przyszłości może to wywołać – szczególnie w grupie dzieci młodszych – kolejne rozszerzenie grupy uczniów, cierpiących na różne fobie i w konsekwencji dalszy wzrost ilości osób objętych indywidualnym nauczaniem. Oprócz skutków społecznych, tak szybko rozszerzająca się liczba uczniów w szkoleniu indywidualnym, powoduje duży wzrost wydatków w poszczególnych placówkach. Jako środki zapobiegawcze tej tendencji, wskazywano możliwość rozszerzenia opieki medycznej, poprzez zatrudnienie na stałe psychiatry w Bochni oraz ewentualne rozszerzenie działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o prowadzenie usług Poradni Rodzinnej.

Pomimo wymienianych trudności zarówno członkowie Komisji jak i dyrektorzy placówek oświatowych, stwierdzili niezaprzeczalne zalety nauczania indywidualnego, pozwalające uczniom pokonywać bariery nie do przebycia w nauczaniu grupowym i umożliwiające im start w dalsze życie.

print
[admin]

Następny artykuł

Poprzedni artykuł

ZNAJDŹ NAS NA:

Kamery online
Zobacz bocheński Rynek

Kamery

Zmień strefę Miasto

Miasto

Zmień strefę Turystyka

Turystyka
Accessibility