Miasto

Bocheńskie Boże Narodzenie.

Please enable the breadcrumb option to use this shortcode!

print

Betlejem blisko Bochni. Część podbocheńskich Proszówek nazywają Betlejem. Nazwa ta figuruje również na niektórych mapach, np. na mapie powiatu bocheńskiego, wydanej w 1961 r. przez Zarząd Topograficzny Sztabu Generalnego Ludowego Wojska Polskiego w skali 1: 25000. Betlejem podbocheńskie leży tuż za mostem na Rabie, który minąwszy skręcić należy w lewo (droga Bochnia – Niepołomice) i następnie za dworem w Proszówkach – jeszcze raz w lewo.

Zwiastowanie w kościele szkolnym pw. św. Stanisława Kostki. Jest to wyjątkowo piękne przedstawienie tej sceny. Tworzą je sąsiadujące z sobą dwa okna, integralnie powiązane z sobą kompozycyjnie. Z lewej strony widoczna jest postać Archanioła Gabriela spływającego z obłoków, i z lilią w ręku zwiastującego Dobrą Nowinę Marii. Wokół niego widzimy błyszczące gwiazdy, a wśród nich tę najważniejszą – betlejemską. W prawym oknie wyobrażenie Marii z ufnie złożonymi dłońmi; u jej stóp otwarta Księga i dzban z lilią. Całość utrzymana jest w oszczędnej kolorystyce – łagodnych błękitów, beżów, brązów, żółci, różów. Tło z przewagą błękitów podkreśla plastyczność, lekkość i wdzięk postaci oraz potęguje niezwykłe wrażenie tej sceny. Witraż zaprojektował jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tej sztuki w Polsce pierwszej połowy XX w., Henryk Nostitz-Jackowski, zaś wykonała w 1936 r. poznańska “Polichromia”. Ten znakomity przykład dokonań polskiego witrażownictwa doby międzywojennej zawdzięcza Bochnia przyjaźni z Jackowskim dwóch malarzy bocheńskich – Marcina Samlickiego i Bogusława Serwina.

W bazylice św. Mikołaja. Wątki związane z Bożym Narodzeniem odnajdujemy w ołtarzu Matki Boskiej Szkaplerznej. Znajduje się on w nawie głównej bazyliki – po lewej stronie, przy łuku tęczowym. Datowany jest na początek XVIII w. i został tu przeniesiony z dawnego kościoła bernardynów. Umieszczony w nim owalny obraz Matki Boskiej Szkaplerznej otacza siedem malowanych medalionów ze scenami z życia Najświętszej Marii Panny, między innymi piękna scena Narodzenia w grocie betlejemskiej. Inny medalion przedstawia pokłon Trzech Króli. W antepedium umieszczona jest miniatura ukazująca scenę ucieczki Świętej Rodziny do Egiptu.

Adoracja Dzieciątka. W bazylice św. Mikołaja znajdują się dwa, dziewiętnastowieczne malowidła na antepediach dwóch bocznych ołtarzy. Pokłon Pasterzy namalowany jest na antepedium ołtarza św. Judy Tadeusza, usytuowanego przy drugim filarze w rzędzie północnym od strony nawy głównej. W środku sceny Maria z Dzieciątkiem owiniętym w pieluszki, obok św. Józef. Przed nimi postaci pięciu pasterzy, którzy przybyli “uściskać stopy Jezusa Małego”. Z tyłu – jak w popularnej kolędzie – wół i osioł ogrzewający swym ciałem nowonarodzone Dziecię.

Naprzeciw – w ołtarzu św. Wojciecha, stojącym przy drugim filarze w rzędzie południowym, od strony nawy głównej – pochodzącym z 1774 r. – znajduje się klasycystyczno-ludowe antepedium ze sceną Adoracji Dzieciątka, ujętą po bokach kwiatonami. W środku sceny Maria z Dzieciątkiem patrzy w nieokreśloną przestrzeń z zadumą i zatroskaniem. Oboje spoczywają w drewnianym żłobie wyścielonym sianem. Poniżej miedziana konew i drewniany cebrzyk, w którym przed chwilą zostało wykąpane dziecię. Pasterze przynieśli mu dary – dwa barany, dwie kaczki oraz kosz pełen owoców. Jeden z nich przygrywa na dudach. Z tyłu oczywiście wół i osioł ogrzewający zziębnięte dziecię.

Boże Narodzenie w kopalni soli. Dzieciątko Jezus adorowane przez górnika – to okazały obraz namalowany przez górnika artystę, Antoniego Katrę, który znajduje się nad platformą chóru w podziemnej kaplicy św. Kingi w kopalni soli. Oto górnik (prawdopodobnie jest to autoportret Katry) po skończonej pracy odłożył narzędzia i uklęknąwszy podnosi do góry bryłę soli, prosząc małego Jezusa o przyjęcie daru i błogosławieństwo: “Podnieś rękę Boże Dziecię! “

Boże Narodzenie w kościele św. Pawła Apostoła. Najokazalsze przedstawienie sceny Bożego Narodzenia w Bochni znajduje się w kościele św. Pawła Apostoła. Jest to ogromny, dzielony na pięć pól witraż nad platformą chóru organowego. Jego powierzchnia wynosi aż 50 metrów kw.! Projektował go Józef Furdyna w 1995 r.

Boże Narodzenie drukowane. Drukarnia Wawrzyńca Pisza (1800 – 1875), działająca w Bochni od lat 30. XIX w. drukowała poszukiwane zbiory kantyczek (łac. canticum oznacza pieśń, śpiew). Kantyczki to popularne pieśni nabożne w układzie zwrotkowym, zwłaszcza kolędy i pastorałki. kancjonaliki, zbiory kolęd, od początku XVIII w. publikowane były przez drukarnie zakonne (np. paulini w Częstochowie, misjonarze w Wilnie), w XIX w. jako tanie druki sprzedawane były na odpustach i jarmarkach. Tak było również w przypadku kantyczek wydawanych w Bochni przez Pisza. Dzięki przystępności ceny dotrzeć mogły do nabywcy nawet niezamożnego. Cenny zbiór kantyczek bocheńskich posiada Biblioteka Jagiellońska.

Pisz wydawał druki jeszcze tańsze – pieśni w formie dwukartkowych na ogół składek, których unikatowy zbiór znajduje się w muzeum bocheńskim. Do tego typu druków należy Pieśń o Narodzeniu Pańskim, zawierająca cztery kolędy: Z nieba wysokiego Bóg zstąpił na ziemię, Jakżeś u Boga wielkiej wartości Człowiecze, Tryumfy króla niebieskiego, Pan z nieba i łona przychodzi.

Boże Narodzenie na kartkach “Stelli”. Bogactwo motywów związanych z Bożym Narodzeniem odnaleźć można w twórczości bocheńskiego malarza, literata i wydawcy Ludwika Stasiaka oraz na kartach kierowanego przez niego Wydawnictwa Dzieł Sztuki “Stella”, założonego w Bochni w 1908 r.

Mały Jezus i symbole męki. W zbiorach Muzeum w Bochni znajduje się siedemnastowieczne malowidło na desce, nieznanego autora, przedstawiające Dzieciątko Jezus, nie w żłóbku, lecz układające się na krzyżu. Z obrazem tym koresponduje w jakimś sensie malowidło w górnej kondygnacji ołtarza w kaplicy Matki Bożej Bocheńskiej w bazylice św. Mikołaja – Dzieciątko Jezus z Krzyżem, z 1. poł. XVIII w.

Pasterka pod ziemią. Tradycja odprawiania pasterki w kopalni bocheńskiej sięga 2. poł. XIX w., kiedy kaplicę św. Kingi gruntownie powiększono, zaś wnętrzu nadano odpowiedni wystrój (m. in. fundując ołtarz główny z obrazem ilustrującym znaną legendę o odkryciu soli w Bochni). Wiadomo jednak, iż z oczywistych względów, w latach 1950 – 1956 oraz 1961 – 1980 w socjalistycznym zakładzie pracy msza święta odprawiana być nie mogła. Do tradycyjnej Pasterki powrócono dopiero 24 grudnia 1980 r.

Bocheńskie szopki. Wyjątkowa, bo całoroczna, jest szopka betlejemska w kaplicy św. Kingi – w podziemiach kopalni soli. Umieszczona została w kawernie wykutej w soli w 1921 r. Do szopki zdążają pasterze, przychodzą Trzej Królowie. Z nieba sfruwają uskrzydlone putta oraz anioł z białą wstęgą obwieszczającą Boże Narodzenie. W stajence, jak i na śniegu, który imituje pokruszona sól, było kiedyś sporo drewnianych figurek.

Dużą atrakcją w okresie Świąt Bożego Narodzenia, zwłaszcza dla najmłodszych, jest ruchoma szopka w kościele św. Pawła Apostoła – wspólne dzieło elektryka Eugeniusza Kawalca (mechanika szopki) i rzeźbiarza ludowego Stanisława Opalińskiego z licznymi postaciami i motywami nawiązującymi do lokalnej historii i tradycji.

Jan Flasza

print
[admin]

Następny artykuł

Poprzedni artykuł

ZNAJDŹ NAS NA:

Kamery online
Zobacz bocheński Rynek

Kamery

Zmień strefę Miasto

Miasto

Zmień strefę Turystyka

Turystyka
Accessibility