Szanowny Mieszkańcu,
W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Od tego dnia gmina ma 18 miesięcy na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, polegającego na przejęciu odpowiedzialności przez gminę za odpady i ustalenie stawek opłat dla mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Należy jednak pamiętać, że mieszkańcy nadal muszą posiadać umowy na odbieranie odpadów do czasu, gdy gmina na mocy uchwały Rady Miasta w Bochni nie przejmie obowiązków właścicieli nieruchomości.
Wprowadzenie zmian związane jest z koniecznością uszczelnienia systemu gospodarki odpadami komunalnymi, redukcją ilości odpadów komunalnych kierowanych do składowania, zwiększenie instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych oraz wyeliminowanie dzikich wysypisk odpadów.
Dzięki zmianom w gospodarce odpadami komunalnymi, mamy dużą szansę na zawsze pożegnać się z nielegalnymi wysypiskami w lasach i upowszechnić sortowanie odpadów.
Jak będzie działał system gminny?
- Gmina ustali stawkę i sposób naliczania opłaty za odbieranie odpadów, a także tryb, sposób i częstotliwość jej wnoszenia, – oczekuj informacji ze strony urzędu gminy;
- Stawka opłaty będzie zależała od: liczby mieszkańców lub od powierzchni nieruchomości lub od ilości zużytej wody lub będzie stawką ryczałtową dla gospodarstwa domowego – gmina wybierze jeden spośród tych wskaźników i poinformuje Cię o sposobie liczenia opłaty;
- Opłata za odpady posegregowane będzie niższa, opłaca się więc segregować odpady;
- Przedsiębiorca wyłoniony przez gminę odbierze odpady zmieszane i selektywnie zebrane od mieszkańców;
- Gmina będzie sprawować nadzór nad prawidłowym zagospodarowaniem odpadów przez odbierającego;
- Powstaną punkty selektywnego zbierania odpadów do których wszyscy mieszkańcy będą mogli oddać zebrane odpady – gmina poinformuje Cię o miejscach lokalizacji punktów, godzinach ich działania oraz jakie odpady możesz do nich przynieść.
Plan wdrażania reformy gospodarki odpadami komunalnymi:
1 stycznia 2012 r.
- zaczyna działać rejestr działalności regulowanej, gmina nie wydaje już zezwoleń na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości
1 lipca 2012 r.
- sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz uchwałę w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostaną regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadami, czyli wskazane miejsca, gdzie będą przetwarzane odpady: np. spalane, sortowane, kompostowane.
1 stycznia 2013 r.
- do tego czasu gmina jest zobowiązana podjąć uchwałę w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzorów deklaracji oraz terminów złożenia pierwszej deklaracji;
- zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminach;
1 lipca 2013 r.
- do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą i przedsiębiorcami;
- nowy system zaczyna w pełni funkcjonować, uchwały rady gminy wchodzą w życie i gmina zaczyna pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości.
O podejmowanych działaniach dotyczących nowej „ustawy śmieciowej” będziemy informować na bieżąco.
ZOBACZ:
- Projektu Uchwał Rady Miasta Bochnia
Więcej informacji na stronach:
- Utrzymanie czystości i porządku w gminach >>
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach >>
- Obowiązkowy regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach >>
- Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania >>
- Wykaz firm odbierających odpady komunalne